Привет,
Наверное как и многие другие, получил от Оття Маатена такое письмо (перевожу совместно Гуглом, сорри за качество)
"Позавчера, 05 Июнь 2010, в свой 31-й со день рождения, в Литве погиб наш дорогой коллега, лучший пилот Литвы на Балтийском Чемпионате Миндаугас Старас.
Смерть произошла при лётном происшествии. Я говорил сегодня почти полчаса с Aloyzas, который поделился подробностями аварии. Он также попросил всем передать об этих событиях, чтобы делать какие-либо выводы и не повторять тех же ошибок. Я пытаюсь передать как можно точнее что сказал Aloyzas.
Миндаугас отметил день рождения. Весь день была относительно хорошая погода для полётов, так что полетали также и утром. Вечером было решено полетать в одном районе новостроек, чтобы посмотреть и поснимать новый дом одного друга, лётное поле и т.д.. Перед полетом было что-то вроде брифинга, где Миндаугас сам вроде бы объяснил установленные правила и направления движений. Тем не менее, во время полета, он сам же их не соблюдал. Летал низко, между домов, антенн, деревьев, и над парковками, что по слвам Aloyzasа само по себе было очень опасно. Одним словом, играли на публику, крутились и отрывались по-всякому.
Миндаугас летел на полной скорости все время, с отпущенными триммерами и на акселе.
Он набрал высоту и сделал спираль.... После поворота в спирали, примерно в 50 м над землей, он влетел примерно 1/3 купола в пилота, летевшего в противоположном направлении (возможно Валентинас - я могу ошибиться с именем) прямо в двигатель.
Удар крыла был таким сильным, что пилот сразу "потерял картинку". Треть купола Миндаугаса "упаковала" собой пилота и его мотор полностью. Проп порубил купол так, что полетели куски. Торможение с такой скорости было сильным. Миндаугас как маятник качнулся вперёд. В то же время, крыло другого пилота клюнуло вперёд. Миндаугас был как большой маятник на конце своего крыла, так они и упали в такой ускоряющейся спирали на землю. Высоты было слишком мало, и времени, чтобы действовать - пара секунд. Валентинас сказал, что пробовал бросить запаску, но наверное удар куполом был такой сильный, что он не смог даже руки поднять. У Миндаугаса запаски не было, то есть дома была, но с собой не было.
Миндаугас врезался в землю передом и удар был настолько сильным, (удар мотора пришёлся на шею и спину), что больше не приходил в сознание и смерть пришла очень быстро.
Другой пилот врезался в землю больше спиной, то есть сначала рамой и это его спасло. Был страшный удар, но часть самортизировалась рамой и смягчилась для пилота. Летчик потерял сознание, были повреждения внутренних органов (я не знаю точно, какие), но в настоящее время он в больнице в сознании, может общаться и ЖИВОЙ. Aloyzas думает, что он восстановится, по крайней мере через 3-4 месяца, если не больше.
Был ли и сколько алкоголя в крови (все-таки был день рождения) выяснится позже, и я не буду спекулировать по этому поводу.
Значит так, мужики! Алоизас также просил, чтобы я всем повторял и повторял эту историю гибели Миндаугаса, чтобы никто не наступил в то же ведро, и не повторял тех же ошибок.
Беда людей в том, что на протяжении всей истории они повторяют те же ошибки, и единственный способ их исправить или изменить это говорить, говорить, говорить, говорить, обсудить, говорить и т.д. и т.п.
Если летать вместе, то всегда надо летать:
- по чёткому плану или по правилам
- сохранять безопасное расстояние между собой и другими пилотами
- воздерживаться от "выступлений", или "Pokazuha"
Если "выступаете", внизу аудитория, и вы делаете "pokazuha", то
- Будьте на безопасной высоте.
- делайте все маневры с большим запасом прочности, ошибиться при выступлении легко - вы должны иметь время и возможности для исправления ошибок!
Хороших полетов Тебе _на_той_стороне_ - Миндаугас!
---------------------------------
Приведу оригинал письма:
Üleeile so. 05. juunil 2010, oma 31-l sünnipäeval, hukkus Leedus meie hea kolleeg, Balti MV leedukate parim piloot Mindaugas Staras.
Surm saabus lennuõnnetuse läbi. Rääkisin täna pea pool tundi teamipealik Aloyzasega, kes jagas mulle õnnetuse üksikasju. Ühtlasi toonitas ja palus kõigile edasi rääkida toimunust, et kõik teeksid järeldusi ja ei kordaks samu vigu. Püüan võimalikult täpselt edasi anda Aloyzase räägitud detaile.
Mindaugas tähistas sünnipäeva. Terve päev oli olnud suhteliselt hea lennuilm, nii et lennati ka hommikupoolikul. Õhtul lepiti kokku, et minnakse koos lendama ühe uuselamurajooni kohale ning vaadatakse-pildistatakse ühe sõbra äsjavalminud uut maja, lennuvälja jms. Enne lendu oli veel nö. briifing, kus Mindaugas ise oli nö. reeglid ja liikumised kehtestanud. Samas, lennu ajal, ei olnud ta neid sugugi ise järginud. Lennati madalalt, majade, antennide, puude, parkide kohal, mis Aloyzase sõnul oli iseenesest juba väga ohtlik tegevus. Ühesõnaga, esineti linnarahvale, keerutati, krutiti mitmekesi koos.
Mindaugas lendas kogu aeg täiskiirusel, trimmid lahti, aksel peal.
Võttis kõrgust ja tegi siis spiraali.... Spiraali pöörde peal, umbes 50 m kõrgusel maapinnast, sõitis ta u 1/3 varjuga vastassuunas liikuva teise piloodi (vist Valentinas - võin nimega eksida) mootorisse sisse.
Varju löök oli nii kõva, et piloot korraks "kaotas pildi". Mindaugase vari kolmandik "pakkis" piloodi ja tema mootori üleni endasse. Propa hakkis varju, nii et tükikesi oli lennanud. Pidurdus sellelt kiiruselt oli olnud kohutav. Mindaugas pani pendlina ettepoole. Samal ajal sööstis teise piloodi vari hooga ettepoole. Mindaugas oli nagu suur pendel tema varju otsas ja nii nad langesid sellises kiirenevas poolspiraalis vastu maad. Kõrgust oli ülivähe ja aega tegutseda paar sekundit. Valentinas ütles et proovis visata varuvarju, aga vist saadud varju löögist oli nii uimane, et ei suutnud käsi tõsta. Mindaugasel varuvarju ei olnud st.
kodus oli, aga sellel hetkel peal ei olnud.
Mindaugas kukkus vastu maad kõhuli ja saadud löök oli nii tugev (eks mootor tuli ka kuklasse ja selga), et enam teadvusele ei tulnud ja surm saabus üsna kohe.
Teine piloot kukkus vastu maad rohkem selja peale, st. raam veidi ees ja see ta ka päästis. Põrutus oli kohutav, aga raam amortiseeris osa löögist ja pehmendas lööki piloodile. Piloot kaotas teadvuse, sai sisemisi vigastusi (ma täpselt ei tea milliseid), aga praegu on haiglas teadvusel ja täiesti suhtlemisvõimeline ja ELUS. Aloyzase arvates läheb tal taastumiseks vähemalt 3-4 kuud kui mitte rohkem.
Seda kas ja kuipalju oli kellelgi veres alkoholi (oli ju ka sünnipäev) selgub edaspidi ja ma ei spekuleeri selle suhtes.
Vaat nii mehed! Aloyzas palus ka, et ma kõigile korrutaks ja korrutaks seda Mindaugase hukkumise lugu, et keegi ei astuks samasse ämbrisse ja ei kordaks samu vigu.
Inimeste häda on, et läbi ajaloo kordavad nad samu vigu ja ainuke viis seda parandada või muuta on rääkida, rääkida, rääkida, rääkida, noomida, rääkida jnejnejnejne.
Kui lendate koos, siis lennake alati:
-kindla plaani või liikumise järgi
-hoida ohutut vahet teiste lendajatega
-vältige "esinemist" e. "pokazuha"'t
Kui esinete, all on publik ja teete "pokazuha"'t, siis
- olge ohutul kõrgusel.
- tehke kõiki manöövreid suure ohutusvaruga, eksimine on esinemisel kerge tulema - teil peab olema aega ja ruumi vigade parandamiseks!!!
Head lendu Sulle teispoolsuses - Mindaugas!